Dvojí Příchod Ježíše Krista

Zvěstujeme Kristův Příchod, a to ne pouze jeden, nýbrž i druhý, který bude mnohem slavnější, než byl ten první. První totiž byl poznamenán Utrpením, druhý bude ozdoben Diadémem Božího Království.
U našeho Pána Ježíše Krista je přece všechno většinou dvojí. Dvojí Narození: první z Boha před věky, druhé z Panny po dovršení času. Dvojí Sestoupení na svět: první skryté před lidskými zraky jako krůpěje rosy v rouně, druhé zjevné, které ovšem teprve přijde.
Při prvním Příchodu byl v Jeslích zavinut do Plének; při druhém se oděje Světlem místo Šatu. Při prvním snesl Kříž, nedbaje Potupy; při druhém přijde v doprovodu zástupů andělů a Oslavený.
Nezůstáváme tedy toliko při prvním Příchodu, nýbrž očekáváme i druhý. Jestliže jsme při prvním Příchodu říkali: Požehnaný, který přichází ve Jménu Páně, také při druhém, spěchajíce s anděly vstříc Pánu, volejme znovu v úctě: Požehnaný, který přichází ve Jménu Páně.
Spasitel přijde ne proto, aby byl znovu souzen, nýbrž aby soudil ty, kteří Jej na soud pohnali. Ten, jenž prve mlčel, když byl souzen, připomene zlosynům, kteří se opovážili přivést Jej na Kříž: Takto jsi jednal, a mlčel jsem.
Tehdy přišel v souladu s Božím Rozvržením Díla Spásy, aby lidi učil a přesvědčoval; tentokrát se Mu budou muset podrobit, i kdyby nechtěli.
O obojím Příchodu mluví prorok Malachiáš: A náhle přijde do Svého Chrámu Pán, jehož vy hledáte; hle, jeden Příchod.
A znovu říká o druhém Příchodu: Zde je Posel Smlouvy, po němž toužíte. Hle, přijde Všemohoucí Hospodin. Kdo však snese Den Jeho Příchodu, kdo obstojí, až se objeví? Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako rostlina valchářů! Usadí se, aby tavil a čistil.
Také Pavel má na mysli ony dva Příchody, když píše Titovi tato slova: Projevila se Boží Dobrota, která přináší Spásu všem lidem. Vede nás k tomu, abychom se odřekli bezbožného života i světských žádostí a žili v tomto nynějším věku rozvážně, spravedlivě a zbožně a přitom očekávali v blažené naději Slavný Příchod našeho Velikého Boha a Spasitele Ježíše Krista. Vidíš tedy, jak mluví o prvním Příchodu, za nějž vzdává dík, i o druhém, který očekáváme?
Proto se obsah víry, kterou vyznáváme, až do nynějška předává tak, abychom věřili v Toho, »který vstoupil do Nebe, sedí po Pravici Otce a přijde ve Slávě soudit živé i mrtvé a jehož Království bude bez konce«.
Přijde tedy náš Pán Ježíš Kristus z Nebe. Přijde ve Slávě na konci tohoto světa, v poslední den. Nastane konec tohoto světa a tento stvořený svět bude zase učiněn novým.