Maria, Matka Kristova a Matka křesťanů

Maria porodila Jediného Syna: jako je na Nebi Jednorozeným Synem Otcovým, tak i na zemi je Jednorozeným Synem Matčiným. A tato Jedinečná Panenská Matka, jež se může honosit tím, že porodila Jednorozeného Syna Nebeského Otce, objímá tohoto Svého Jednorozeného ve všech Jeho Údech. Neváhá se nechat nazývat Matkou všech, ve kterých poznává byť nedokonalou podobu Svého Krista. 
Pramáti Eva, spíš naše macecha než matka, vydala své syny a dcery smrti dřív, než jim dala spatřit světlo světa. Byla sice nazvána matkou všech živých, 1 spíše však se stala usmrtitelkou živých nebo rodičkou umírajících, neboť její rození není nic jiného než rozplozování k smrti. A tak protože Eva nebyla s to ukázat pravý smysl svého jména, naplnila jeho tajemství Svým Životem Maria: Ona Sama se stala Matkou všech, kdo se znovu rodí k životu, stejně jako Církev, jejímž je Maria Obrazem a Vzorem. Jestliže je vskutku Matkou Života, skrze nějž mají život všichni lidé – neboť Sama Jej porodila – zajisté také dala určitým způsobem nový život všem, kteří měli z Krista žít. 
A tak se na základě tohoto Tajemství poznává Blahoslavená Matka Kristova jako Matka všech křesťanů a také se jako jejich Matka osvědčuje Svou Péčí a Láskyplnou Přízní. Nikdy se nezatvrzuje vůči Svým dětem, jako by nebyly Její vlastní. Ačkoli jen jednou nosila pod Srdcem, nikdy se nestala neplodnou, nikdy nepřestala vydávat Plody Lásky. 
Jestliže Kristův služebník, plný starostlivosti a horlivosti lásky, vždy znovu chce v bolestech rodit svoje milované děti, dokud nebudou přetvořeny v Krista, 2 čím spíš Maria, Kristova Matka? Vždyť Pavel jim dával život tím, že jim zvěstoval Slovo Pravdy, kterým byli znovuzrozeni, zatímco Maria to učinila způsobem daleko Božštějším a mnohem Světějším: dala Život Samému Slovu. Vzdávám zajisté hold Pavlovu hlásání, mnohem více však musím obdivovat a ctít Tajemství Mariina Božského Mateřství. 
Uvaž také, že i samy děti se samozřejmě hlásí ke své Matce. Jako by jim určitá vrozená oddanost a důvěra napovídala, aby ve všech potřebách a nebezpečích ze všeho nejdříve a s největším úsilím vzývali Její Jméno a utíkali se k Ní jako malé děti do matčina náručí. Vůbec proto nepokládám za nemístné vztáhnout na tyto děti slova Zaslíbení daného prorokovi: Tvé děti budou v tobě přebývat, 3 i když je nám jistě známo, že toto Zaslíbení patří především Církvi. 
Nuže tedy: Přebýváme pod Ochranou Matky Nejvyššího, jsme ukryti pod Jejím Pláštěm jako ve stínu Jejích Křídel 4 a zanedlouho se budeme těšit z podílu na Její Slávě, jako kdybychom spočinuli v Jejím Náručí. Potom se budeme všichni radovat a jakoby jedněmi ústy volat ke své Matce: Se všemi se radujeme, že máme svůj domov u Tebe, 5 Svatá Boží Rodičko!
 
1 Gn 3,20. 2 Srov. Gal 4,19. 3 Srov. Žl 102 (101),29. 4 Srov. Žl 17 (16),8. 5 Srov. Žl 87 (86),7.