Oslavujte Hospodina, neboť je Dobrý, Jeho Milosrdenství trvá navěky.
Čekejte prosím...
Chvály Panenské Matky
... Bylo tedy nutné, aby Maria byla zasnoubena Josefovi: jednak tím byla Svatá Věc skryta před psy, jednak Její Panenství mohl potvrdit sám Snoubenec, jednak byla Cudná Panna ušetřena špatné pověsti. Co je Moudřejšího a Přiměřenějšího než Božská Prozřetelnost? Jediným takovým Božským Úradkem byl povolán svědek těch Nebeských Tajemství, zároveň byl zahnán Nepřítel a zajištěna neporušená pověst Panenské Matky. A dál: ušetřil někdy spravedlivý cizoložnici? Přesto je psáno: Protože Její muž Josef byl Spravedlivý a nechtěl Ji vydat, rozhodl se tajně Ji propustit. Ano, protože byl Spravedlivý, nechtěl Ji vydat: nebyl by však nijak Spravedlivý, kdyby souhlasil s poznanou vinou; a nebyl by o nic spravedlivější, kdyby odsoudil prokázanou nevinu. Ale protože byl Spravedlivý, nechtěl Ji vydat, nýbrž se rozhodl tajně Ji propustit.
Proč Ji chtěl propustit? Přijmi i v této věci mínění otců, nikoli mé: Josef Ji chtěl propustit z téhož důvodu, proč Petr posílal pryč od sebe Pána, když říkal: Odejdi ode mne, Pane, neboť jsem člověk hříšný, proč Ho také setník nepouštěl do svého domu řka: Pane, nejsem hoden, abys vešel pod mou střechu. Tak se i Josef pokládal za nehodného hříšníka a říkal si, že nemůže žít společným životem s Tou, která ho tak převyšuje Důstojností - jak s chvěním poznával. Viděl Tu, jež nesla v Sobě Neklamnou Známku Božské Přítomnosti, a naplňovalo ho to bázní; a protože nemohl to Tajemství proniknout, odhodlal se, že Ji propustí. Petr užasl nad velikostí Moci, setník nad Přítomnou Velebností. Nad Novostí a Hloubkou tak Velikého Tajemství se jako člověk zděsil pochopitelně i Josef, a proto Ji chtěl tajně propustit. Divíš se, že se Josef pokládal za nehodného žít s Těhotnou Pannou, když i svatá Alžběta snesla Její Přítomnost jen s uctivým chvěním? Vždyť volá: Jak to, že Matka mého Pána přichází ke mně? Proto také Ji Josef hodlal propustit. Ale proč tajně, a ne veřejně? Aby se nepátralo po příčině, proč se rozešli, aby se nehledal důvod. Co by býval spravedlivý muž odpověděl lidu tvrdé šíje, lidu nevěřícímu a odporujícímu? Kdyby řekl, co cítil, jak byl přesvědčen o Její Čistotě -, copak by se nevěřící a krutí Židé jemu nevysmáli a Ji neukamenovali? Jak by mohli uvěřit Pravdě Mlčící v Lůně, když později pohrdli Pravdou Volající v Chrámě? Co by udělali Tomu, který se ještě ani neukázal, když na Něj vztáhli bezbožné ruce v době, kdy se skvěl Zázraky? Správně tedy jednal spravedlivý muž, když se odhodlal tajně Ji propustit, aby nebyl nucen lhát anebo uvést Nevinnou Snoubenku v zlou pověst.
Možná si však někdo o tom myslí něco jiného: totiž že Josef bojoval s pochybností jako každý člověk; protože byl spravedlivý, nechtěl s ní žít kvůli tomu podezření, ale také ji nechtěl, protože byl dobrého srdce, takto podezřelou vydat, a proto ji chtěl tajně propustit. Na to krátce odpovídám, že i tato Josefova pochybnost byla nutná, aby se věc mohla potvrdit božským zjevením. Neboť tak je psáno: A když o tom přemýšlel, totiž o tom, že ji tajně propustí, hle, anděl Páně se mu ukázal ve snu a řekl: Josefe, synu Davidův, neboj se přijmout svou manželku Marii; neboť co v ní bylo počato, je z Ducha svatého. Z těchto důvodů tedy byla Maria zasnoubena Josefovi...